مناسب‌ترین رژیم غذایی در کبد چرب

    Add a header to begin generating the table of contents
    رعایت رژیم غذایی در کبد چرب

    اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به این معنی است که چربی بیش از حد در کبد شما وجود دارد، که باعث می‌شود کارایی آن در دفع سموم بدن کم‌تر شود. این بیماری می‌تواند منجر به اسکار کبد و در نهایت نارسایی کبدی شود که غیرقابل برگشت است. بنابراین دانستن این‌که چگونه خطر را کاهش دهید، بسیار ارزشمند است. اولین راه درمان، کاهش وزن و بهبود کبد چرب از طریق ترکیبی از کاهش کالری دریافتی، ورزش و تغذیه سالم است. همچنین متخصصان تغذیه، رژیم غذایی در کبد چرب را نیز توصیه می‌کنند.

    بهبود کبد چرب با تغییر سبک زندگی 

    اعمال تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کند تا علائم خود را کاهش داده و آن را مدیریت کنند.

    کاهش وزن

    کاهش وزن، مهم‌ترین استراتژی در بهبود کبد چرب است. کاهش 5 درصدی وزن بدن، باعث کاهش چربی در کبد فرد می‌شود. خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر با فواصل زمانی کوتاه‌تر، می‌تواند جذب غذا را بهبود بخشد.

    نکته بسیار مهم در افرادی که قصد دارند رژیم غذایی مناسب کبد چرب بگیرند، این است که کاهش وزن نباید با سرعت زیاد صورت گیرد، زیرا باعث تشدید کبد چرب می‌شود. بنابراین، سرعت کاهش وزن باید کنترل شده باشد.

    افزایش فعالیت بدنی و تحرک

    ورزش منظم برای همه افراد مهم است. با این حال، مزایای بیش‌تری برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب دارد و به مدیریت آن کمک می‌کند. برای افزایش فعالیت روزانه می‌توانید هر روز تمرینات کششی انجام دهید، هنگام تماشای تلویزیون روی تردمیل راه بروید یا به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید.

    مواد غذایی مناسب رژیم کبد چرب

    انتخاب رژیم غذایی سالم 

    رژیم غذایی در کبد چرب، از الگوی خاصی پیروی می‌کند. غذاهایی که به کاهش چربی در کبد شما یاری می‌رسانند، عبارت‌اند از: ماهی و غذاهای دریایی، میوه‌، سبزیجات فراوان، غلات کامل، آجیل، حبوبات، روغن زیتون و اسیدهای چرب اشباع نشده.

    کاهش کلسترول خون

    کلسترول غذا به کبد آسیب می‌رساند، در نتیجه کاهش سطح کلسترول خون می‌تواند برای درمان کبد چرب موثر باشد.

     نکات استانداردی که در رژیم غذایی در کبد چرب باید رعایت شود

    در رژیم غذایی برای کبد چرب اصل مهم این است که کاهش وزن تدریجی بدن، هدف اولیه در افراد دارای اضافه وزن و چاقی باشد. همچنین استفاده از برنامه‌های غذایی منظم با هدف تغییر سبک زندگی، توصیه می‌شود.

    چربی‌های مناسب را انتخاب کنید

    هورمون انسولین به رساندن گلوکز از غذای هضم شده به سلول‌های شما کمک می‌کند. افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، اغلب دارای شرایطی به نام مقاومت به انسولین هستند؛ به این معنا که بدن شما انسولین می‌سازد اما نمی‌تواند به خوبی از آن استفاده کند. گلوکز در خون شما جمع می‌شود و کبد شما آن را به چربی تبدیل می‌کند. برخی چربی‌ها در رژیم غذایی می‌توانند به بدن شما کمک کنند تا از انسولین بهتر استفاده کند. این بدان معنا است که سلول‌های شما گلوکز را جذب می‌کنند و کبد شما نیازی به ساخت و ذخیره چربی ندارد.

    فراموش نکنید که باید از مصرف خوراکی‌های حاوی چربی‌های اشباع شده دوری کنید، زیرا منجر به رسوب چربی بیشتر در کبد شما می‌شود. برای مثال، پنیر پر چرب، ماست پر چرب، گوشت قرمز، محصولات پخته شده و غذاهای سرخ شده با روغن نخل یا نارگیل از جمله مواد غذایی با چربی اشباع هستند. به‌علاوه، نباید از اقلام قندی مانند آب نبات، نوشابه و سایر مواد غذایی با قندهای افزوده استفاده کنید.

    نکات استاندارد در رژیم غذایی کبد چرب

    از آنتی‌اکسیدان‌ها و مکمل‌ها برای سلامت کبد استفاده کنید

    هنگامی که مواد مغذی به درستی تجزیه نمی‌شوند، سلول‌ها آسیب می‌بینند که می‌تواند منجر به تجمع چربی در کبد شما شود. اما ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می‌شوند، به محافظت از سلول‌ها در برابر این آسیب‌ها کمک می‌کنند. این ترکیبات عبارت‌اند از: 

    • قهوه
    • چای سبز
    • سیر خام
    • ویتامین E
    • دانه‌های آفتابگردان
    • بادام‌ها
    • روغن‌های گیاهی مایع با چربی‌های تک غیر‌اشباع مانند روغن زیتون 
    • کلم بروکلی
    • چای سبز
    • گردو

    غذا و نوشیدنی‌هایی که به بهبود کبد چرب کمک می‌کنند

    خوردن غذاهای طبیعی و فرآوری‌نشده حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر و پروتئین نقطه شروع خوبی است، که می‌توانند انرژی پایداری فراهم کنند و به فرد احساس سیری دهند.

    بسته به نوع بیماری کبد چرب فرد، دریافت مشاوره تغذیه به ایجاد یک برنامه غذایی منحصر‌به‌فرد کمک می‌کند که با ذائقه، علائم و وضعیت سلامتی فرد متناسب باشد.

    رژیم غذایی برای کبد چرب

    سایر توصیه‌های غذایی

    اطمینان از مصرف مایعات کافی در طول روز مهم است؛ شما باید حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشید. همچنین می‌توانید دمنوش‌ها یا چای‌هایی بنوشید که باعث پاک‌سازی کبد می‌شوند.

    اگر از نوشیدن آب بدون طعم لذت نمی‌برید، سعی کنید آب لیمو را به آن اضافه کنید که می‌تواند طعم و مزه آب را بهبود دهد و کبد را نیز سم‌زدایی کند. علاوه‌بر‌ این، همیشه باید حداقل سه وعده غذایی اصلی و دو میان‌وعده در طول روز مصرف کنید. از روزه‌داری طولانی که می‌تواند منجر به پرخوری شود، اجتناب کنید.

    هنگام شروع رژیم غذایی در کبد چرب، مهم است که غذا به‌سادگی و بدون چاشنی، سس یا چربی زیاد تهیه شود. در حالت ایده‌آل، غذا باید کبابی یا بخارپز پخته شود تا رژیم شما برای بیماری کبد چرب مناسب باشد.

    مواردی که اگر در رژیم غذایی در کبد چرب رعایت نشود، ممکن است افراد را دچار مشکل کند

     استفاده از شکر

     از خوردن غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و آب‌میوه دوری کنید. قند خون بالا باعث افزایش میزان تجمع چربی در کبد می‌شود.

    غذاهای سرخ شده

     این دسته از غذاها چربی و کالری بالایی دارند. مصرف بیش از حد غذاهای سرخ شده، باعث افزایش کالری دریافتی شده و می‌تواند منجر به چاقی در فرد شود، که یکی از علل شایع بیماری کبد چرب است.

    غذاهای ممنوعه در رژیم کبد چرب
    از مصرف غذا‌های ممنوعه در رژیم کبد چرب اجتناب کنید

    مصرف بیش از حد نمک

     افرادی که فشار خون بالا دارند باید مصرف نمک را به حدود 1500 میلی‌گرم در روز محدود کنند.

    گوشت قرمز

     گوشت گاو سرشار از چربی‌های اشباع شده است که مصرف آن باید به حداقل برسد.

    غلات تصفیه شده

    از غلات فرآوری شده و تصفیه شده در تهیه نان سفید، ماکارونی و برنج سفید استفاده می‌شود. تولید کنندگان فیبر را از این دانه‌ها حذف می‌‌کنند که می‌تواند قند خون را با تجزیه بدن افزایش دهد.

    جمع‌بندی پایانی

    همان‌طور که به‌طور مفصل به آن اشاره کردیم، در مورد بیماری کبد چرب، حساسیت‌های غذایی بسیاری وجود دارد که لازم است در رژیم فرد رعایت شود. همچنین، در این مطلب به آن دسته از مواد غذایی اشاره کردیم که با خوردن آن‌ها فرد دچار این مشکل می‌شود. نکته مهم در رژیم‌های غذایی کبد چرب این است که سرعت کاهش وزن در این افراد باید کنترل شده باشد و نباید کم‌شدن وزن آن‌ها سریع اتفاق بیفتد. به‌طور کلی می‌توان گفت بهبود سبک زندگی، رعایت رژیم غذایی اصولی و ورزش کردن می‌تواند تا حد زیادی به درمان کبد چرب کمک کند.

    مرکز تخصصی بسته غذاهای رژیمی

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان