هر آن‌چه باید درباره رژیم گیاه‌خواری بدانید

    Add a header to begin generating the table of contents
    رژیم گیاهخواری

    آیا رژیم گیاه‌خواری می‌تواند تمام نیازهای بدن را پاسخ دهد؟ انسان مجبور نیست برای حفظ سلامتی خودش، مواد مغذی مورد نیاز بدن را لزوما با خوردن گوشت تامین کند. شما با رژیم غذایی بدون گوشت هم می‌توانید سالم زیستن را تجربه کنید. کسانی که رژیم گیاه‌خواری را انتخاب می‌کنند، تمایل زیادی به سالم خواری، خوردن غذاهای تازه و گیاهی پیدا می‌کنند.

    گرچه متخصصین خورشاد چنین رژیم غذایی را تجویز نمی‌کنند، اما این به‌معنای رد کردن کلی برنامه غذایی گیاه‌خواری نیست. در واقع شما باید وقتی مرغ و گوشت را از برنامه غذایی‌تان حذف می‌کنید، مواردی را جایگزین آن‌ها کنید که بتوانند پروتئین، آهن و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند.

    به همین بهانه، در این‌جا نگاهی به گیاه‌خواری (وجترین)، بررسی انواع رژیم گیاه‌خواری و تفاوت رژیم غذایی وگان و وجترین خواهیم انداخت.

    رژیم گیاه‌خواری چیست و چه انواعی دارد؟

     همانطور که از نامش پیداست، رژیم غذایی گیاه‌خواری (رژیم وجترین) روی خوردن غذاهای گیاهی تمرکز می‌کند که شامل میوه‌جات، سبزیجات، لوبیا و نخود خشک، غلات و آجیل می‌شود.

    رژیم گیاهخواری وجترین

    خلاف تصور بسیاری از افراد، کسانی که این نوع رژیم غذایی را دنبال می‌کنند، می‌توانند با رعایت اصول و قواعد موجود، تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان خصوصا درشت مغذی‌ها را دریافت کنند. اما برای رسیدن به این هدف، حتما باید غذاهای متنوعی خورده شود. پروتئین، آهن، کلسیم، روی و ویتامین B12 از جمله این مواد مغذی هستند. در برخی از موارد به مکمل‌های دارویی هم نیاز است.

    معمولا الگوی غذایی گیاه‌خواران در دسته‌بندی‌های مختلف وگان، لاکتو گیاه‌خواری، لاکتو-اوو گیاه‌خواری، اوو گیاه‌خواری و پسکترین (Pescatarian) قرار می‌گیرند. اما این رژیم‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه با انواع رژیم گیاه‌خواری آشنا می‌شوید:

    رژیم وگان یا Vegan

    هر نوع گوشت یا محصول حیوانی در این رژیم حذف می‌شود. وگان‌ها حتی در پوشاک خود هم از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند.

     رژیم لاکتو گیاه‌خواری یا Lacto-Vegeteria

    شامل غذاهای گیاهی، به‌علاوه لبنیات است. ولی خبری از تخم‌مرغ در آن نیست.

     رژیم لاکتو-اوو گیاه‌خواری یا Lacto-Ovo-Vegeterian

    این روش هم محصولات لبنی و هم تخم‌مرغ را شامل می‌شود. این رژیم، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی گیاه‌خواری است که می‌تواند مواد مغذی موجود در گوشت را از طریق خوراکی‌های ارگانیک تامین کند.

    پیشنهاد مطالعه: ایده‌هایی جالب برای سرو سبزیجات ریشه‌ای

     رژیم اوو گیاه‌خواری یا Ovo-Vegeterian

    این رژیم علاوه‌بر گوشت، مصرف لبنیات را هم حذف می‌کند؛ اما در آن مصرف تخم‌مرغ و گوشت دیگر پرندگان، مجاز است.

     رژیم پسکترین یا Pescetarian

    نوعی رژیم نیمه گیاه‌خواری است که گرچه در آن گوشت قرمز و مرغ ممنوع شده، ولی مصرف انواع ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات مجاز است.

    تفاوت رژیم وگان و وجترین 

    رژیم وجترین و وگان، از محبوب‌ترین انواع گیاه‌خواری در بین مردم جهان محسوب می‌شوند. این دو تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند که در ادامه می‌خوانید.

    وجترین‌ها، گیاه‌خوارانی هستند که هیچگونه گوشت، مرغ، ماهی یا هر گوشتی که از طریق کشتار حیوانات به‌دست می‌آید در برنامه غذایی‌شان جایی ندارد. آن‌ها در عوض انواع میوه‌ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و آجیل‌ها را می‌خورند. برخی از آن‌ها حتی لبنیات، عسل و تخم‌مرغ، که محصولات مرتبط با حیوانات است را هم مصرف می‌کنند.

    تفاوت وجترین با وگان
    بشقاب سمت راست: نمونه رژیم گیاه‌خواری —- بشقاب سمت چپ: نمونه رژیم وجترین. برای طالاعات بیشتر به مقاله رژیم بشقاب من مراجعه کنید

    وگان‌ها، رژیم غذایی سختگیرانه‌تری نسبت به وجترین‌ها دارند. وگانیسم به یک سبک زندگی تبدیل شده که انسان‌ها را تشویق می‌کند تا هرگونه بهره‌برداری از حیوانات را کنار بگذارند. بنابراین، وگان‌ها نه تنها گوشت حیوانات را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند، بلکه تمام محصولات حیوانی مثل تخم‌مرغ، لبنیات، عسل و کشک را هم کنار گذاشته‌اند.

    بنابراین، در حالی‌که گیاهخواران فقط با کشتن حیوانات برای بهره‌برداری غذایی از آن‌ها مخالفت می‌کنند، مصرف فرآورده‌های جانبی حیوانی را مشروط بر این‌که از حیوانات در شرایط مناسبی نگهداری شود، قابل قبول می‌دانند. از سویی دیگر، وگان‌ها بر این باورند که حیوانات هم مثل انسان‌ها حق استفاده از کره خاکی برای زندگی را دارند و نباید از آن‌ها چه برای غذا، چه پوشاک، سرگرمی یا آزمایش‌های علمی استفاده کرد.

    مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری

    گیاه‌خواری در عین حال که می‌تواند فواید بسیاری برای بدن داشته باشد، اگر غیراصولی دنبال شود، می‌تواند آسیب‌هایی جدی در بدن شما ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما زیر نظر یک متخصص تغذیه، این رژیم غذایی را دنبال کنید.

    مزایای رژیم گیاه‌خواری

    مزایای گیاه‌خواری

    • به کاهش وزن کمک می‌کند: اگر به‌دنبال کاهش وزن طبیعی هستید، گیاه‌خواری انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که گیاه‌خواران نسبت به گوشت‌خواران، ۲ کیلوگرم وزن بیشتری در هر ماه کم می‌کنند.
    • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: برخی تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم گیاه‌خواری می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و راست‌روده (رکتوم) را بکاهد.
    • باعث تثبیت قند خون می‌شود: پیگیری گیاه‌خواری می‌تواند به حفظ سطح استاندارد قند خون کمک کند. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ انجام شد که ثابت کرد گیاه‌خواری در بهبود کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مؤثر بوده است.
    • سلامت قلب را بهبود می‌بخشد: وجترین‌ها قلب سالم‌تر و مقاوم‌تری در برابر انواع بیماری‌های قلبی خواهند داشت. این رژیم می‌تواند منجر به کاهش سطح کلی کلسترول و کلسترول بد شود که هر دو از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

    معایب گیاه‌ خواری

    •  ممکن است تمام مواد مغذی بدن شما را تامین نکند: گوشت، مرغ و ماهی، منابع بسیار خوبی از پروتئین‌ها و اسیدهای چرب مفید، آهن و سلنیوم هستند. لبنیات و تخم‌مرغ هم به‌عنوان منبعی سرشار از مواد مغذی مفید مثل کلسیم، ویتامین D و ویتامین B، برای سلامت بدن ضروری است. بنابراین، حذف آن‌ها می‌تواند به‌معنای نرسیدن مواد مغذی مورد نیاز به بدن شما باشد.

    می‌تواند باعث خستگی و ضعف شود: کمبود پروتئین، کلسیم، ید، آهن و ویتامین‌های گروه B می‌تواند باعث خستگی، ضعف، کم‌خونی و پوکی استخوان شود. علاوه‌بر این، مشکلات تیروئید را هم به‌همراه خواهد داشت.

    برنامه غذایی گیاه خواری

    جمع‌بندی

    اگر می‌خواهید وجترین یا وگان شوید، ابتدا باید بدانید که رژیم گیاه‌خواری چیست، چه انواعی دارد، افراد تحت این رژیم‌ها مجاز به خوردن چه مواد غذایی هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا انتخاب این رژیم غذایی می‌تواند برای بدن و سلامت شما مفید باشد یا آنکه باید رژیم‌های غذایی دیگر را انتخاب کنید.

    در پایان، اگر قصد دارید به‌صورت علمی و استاندارد رژیم بگیرید و تحولی در سلامتی خود ایجاد کنید، می‌توانید از رژیم آنلاین لاغری رایگان خورشاد بهره‌مند شوید. همچنین، اگر ساکن تهران هستید، پیشنهاد می‌کنیم پکیج غذای رژیمی خورشاد را امتحان کنید.

    سوالات متداول

    رژیم غذایی گیاه‌خواری یا وجترین چیست؟

    در این نوع رژیم شما مجاز به خوردن هیچ نوع گوشت یا در برخی موارد، حتی لبنیات و تخم‌مرغ نیستید. در عوض باید از سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات و دیگر مواد خوراکی تغذیه کنید.

    انواع گیاه‌خواری چیست؟

    وگان، لاکتو گیاه‌خواری، لاکتو-اوو گیاه‌خواری، اوو گیاه‌خواری و پسکترین از انواع رژیم غذایی گیاه‌خواری (وجترین) هستند.

    وجترین و وگان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

    وجترین‌ها در برخی موارد می‌توانند لبنیات و تخم‌مرغ را مصرف کنند. اما وگان‌ها در مورد حیوانات بسیار سختگیرانه‌تر عمل می‌کنند. نه‌تنها لب به هیچ محصول حیوانی نمی‌زنند، بلکه هیچ پوشاکی که از حیوانات تهیه شده باشد را هم نمی‌پوشند و در زندگی خود استفاده نمی‌کنند.

    ما یک منو از غذاهای رژیمی خوشمزه، گرم و آماده خوردن داریم

    × مشاوره رایگان